Če si na v naslovu omenjeno vprašanje odgovoril pritrdilno, potem močno upam, da ali nimaš vozniškega dovoljenja, ali pa španske vasi zelo dobro poznaš. Zakaj sem te tako “napadel”? Ker bi moral vsak voznik, ne glede na to, ali gre za avtomobilista, tovornjakarja ali koga drugega, že slišati za reševalni pas, vedeti kaj to sploh je in ga v praksi tudi izvajati. Žal pa večinoma temu ni tako in cilj moje objave je spodbuditi tebe ter druge bralce k ustvarjanju reševalnega pasu.

Reševalni pas včasih in danes

Še nekaj let nazaj izraz “reševalni pas” v naši zakonodaji ni obstajal in ga je kasneje po principu nekaterih drugih držav uvedla Družba za avtoceste v Republiki Sloveniji (DARS). V tistem času se je Zakon o pravilih cestnega prometa bistveno razlikoval od današnjega, saj je veljalo, da se morajo vozila ob ustavljanju ali zastoju sicer res pomakniti na skrajne robove posameznega pasu, vendar nikakor ne na odstavni pas. Ta je bil po zakonu namenjen zgolj ustavitvi v sili, ustavitvi zaradi nudenja potrebne pomoči in vožnji intervencijskih vozil ter vozil drugih služb, ki so za takšno početje pooblaščene. Če tega nisi upošteval, je tvoja denarnica hitro postala lažja.

Septembra 2017 pa je končno prišlo do sprememb zakona. Natančneje, gre za 14. odstavek 30. člena Zakona o pravilih cestnega prometa, ki se sedaj glasi takole:

“V primeru ustavljanja ali zastoja prometa na avtocesti in hitri cesti z dvema ali več prometnimi pasovi za vožnjo v eno smer morajo vozniki med kolonama vozil takoj vzpostaviti reševalni pas, ki je dovolj širok za varno vožnjo intervencijskih vozil. Vozila, ki se ustavljajo ali stojijo na skrajnem levem prometnem pasu, se morajo razvrstiti čim bolj levo, tudi čez robno črto smernega vozišča. Vozila, ki se ustavljajo ali stojijo na ostalih prometnih pasovih, pa se morajo razvrstiti čim bolj desno, tudi čez robno črto smernega vozišča, kar vključuje tudi odstavni pas.”

Kakšen je bil razlog za spremembo? Predvsem ta, da je intervencijskim vozilom na tak način omogočen bistveno širši prostor za vožnjo do ponesrečencev, saj uporaba odstavnega pasu dodobra poširi manevrski prostor med vozili. Pri hitrih cestah stvar žal ni tako preprosta, ker odstavnega pasu ni, ostali pasovi pa so ožji kot na avtocestah.

Oprema gasilskega tovornjaka
Gasilski tovornjaki, recimo, so se v času starega zakona zaradi svoje širine težko prebijali mimo vozil

Ustvari reševalni pas za tiste, ki ga smejo uporabljati in ne glede na razlog zastoja

Da reševalni pas ni namenjen meni, tebi in drugim voznikom, bi moralo biti logično in jasno. Uporabljati ga smejo namreč le službe, ki imajo karkoli opraviti z nastalo prometno nesrečo. Žal se kljub ozaveščanju najdejo pacienti, ki menijo, da so se vozila solidarno umaknila prav njemu. Ne, niso se!

Ne glede na to, kakšen je razlog za nastajanje zastoja (delo ali ovira na cesti, prometna nesreča,…), se vedno, ko opaziš, da pred teboj nastaja kolona, pomakni skrajno levo oziroma desno, odvisno kje se nahajaš. Sploh se ne sprašuj, kaj se dogaja, ker dejansko ni pomembno. Po eni strani morda niti ne gre za dogodek, kjer bi reševalni pas odigral svojo vlogo. Po drugi strani pa se mogoče le nekaj kilometrov naprej za življenje bori tvoj sorodnik, znanec ali neka tretja oseba, ki je odvisna od hitrosti posredovanja intervencijskih služb. Skratka, ne glej samo na svojo rit, kot je to pri marsikomu v navadi.

Kako preprečim, da me ob umiku na odstavni pas prehiti vozilo za mano

Se ti je že kdaj zgodilo, da si se umaknil na odstavni pas in te je nek lolek iz neznanega razloga prehitel? Morda ti bo prav prišel “trik”, ki je pri meni doslej še vedno deloval.

Namesto, da se v celoti umakneš na odstavni pas, zapelji tako, da bo le polovica tvojega vozila na odstavnem, druga polovica pa na voznem pasu. Istočasno si spredaj pusti dovolj prostora, da se lahko kadarkoli popolnoma umakneš na rob vozišča. Če ima človek vsaj malo pameti v glavi, bo vedel, da te ne sme prehiteti. Nenazadnje s tem ne bo nič profitiral.

Nalepka-magnet Reševalni pas
Na zgornji nalepki/magnetu je prikazan popoln reševalni pas, ki pa ga nekateri hitro uničijo z nepotrebnim prehitevanjem

Si že kdaj sodeloval pri ustvarjanju reševalnega pasu?

Če da, si bil v manjšini ali v večini? Se ti pogostokrat zgodi, da se znajdeš v zastoju in moraš ustvarjati reševalni pas? Se ti zdi smiselno, da morajo vozila na avtocestah za vzpostavitev reševalnega pasu zapeljati na odstavni pas?