Verjamem, da je vsakdo že slišal za tempomat oziroma “cruise control” kot temu rečemo s tujko. Čeprav moj in ženin prvi avtomobil, Citroen Xsara, tega ni imel in takrat še niti nisem vedel kako je vse skupaj videti v praksi, pa dandanes avtomobila brez tempomata definitivno ne bi več kupil. V bistvu sem prav vesel, da ga lahko pri našem Scenicu redno uporabljam.

Tempomat ni nič novega

Nisem nek ljubitelj avtomobilov, zato se za njihovo zgodovino nikdar nisem zanimal. Kljub temu pa vem, da tempomat ni nekaj, kar bi nastalo pred kratkim. Pa tudi ne pred nekaj leti. Kolikor mi je znano, se je modernejša verzija tempomata pojavila nekje v sredini 20. stoletja. Zanjo je zaslužen inženir in inovator Ralph Teetor. Zakaj? Menda ga je razkurila vožnja njegovega odvetnika, saj naj bi med pogovorom stalno spreminjal hitrost vožnje. To pravzaprav ni nič neobičajnega niti za današnje čase. Ko se voznik pogovarja s sovoznikom, večkrat nevede pritisne in spusti stopalko za plin, s čimer hitrost ves čas niha navzgor in navzdol.

Torej, tempomati obstajajo že zelo dolgo, res pa je, da so jih nekateri proizvajalci pričeli vgrajevati v avtomobile prej, drugi pa kasneje. V 60. letih prejšnjega stoletja je Ralphovo idejo kot prvi začel uporabljati Chrysler.

Tempomat uporabljam večino dni v tednu

Malo nerodno bi bilo, da bi pisal objavo o tem, kako navdušen sem nad tempomatom, po drugi strani pa bi ga koristil le občasno, kajne?

Od doma do službe imam natanko 42 kilometrov, kar pomeni, da petkrat tedensko prevozim 84 kilometrov. Od tega okrog 60 kilometrov predstavlja vožnja po avtocesti, preostanek poti pa opravim po naselju (50km/h) in izven njega (90km/h).

Ker s službo večinoma začenjam ob 6. uri zjutraj in se vozim proti Celju, kjer, za razliko od smeri proti Ljubljani, nikoli ni neke gneče, imam tempomat konstantno vključen tako na avtocesti, kot tudi že prej. Pri tem lahko moja desna noga brez skrbi počiva ob stopalki za plin.

Makadamska cesta
Uporabljati tempomat na makadamu se mi ne zdi dobra ideja

Sicer pa tudi na splošno, kadar mi promet in stanje cestišča (makadam po mojem mnenju za to ni primeren) omogočata uporabo tempomata, le-tega z veseljem vklopim, ne glede na to, ali gre za vožnjo v naselju ali izven njega. 

Ekonomična in enakomerna vožnja mi veliko pomenita

Ker mi višina povračila potnih stroškov v službo in iz nje ne zadostuje za kritje vseh stroškov povezanih z vožnjo (povedano drugače – grem v minus), vedno vozim ekonomično. To ne pomeni, da za mano nastaja kilometrska kolona (to bi bilo butasto), res pa je, da nikoli ne pretiravam in nikdar ne prekoračim omejitve hitrosti. Če bi moral izbirati, bi raje vozil malce počasneje, kot pa malce prehitro.

Kljub temu, da nekateri pravijo drugače, opažam, da z vožnjo s pomočjo tempomata znižam porabo goriva, kar pripisujem predvsem enakomernejši vožnji, saj se hitrost ob tekočem prometu ne spreminja. Aja, vse to seveda ne pomeni, da lahko s povrnjenimi stroški prevoza pokrijem dejanske stroške, le minus je nekoliko manjši.

Tempomat ne sme biti razlog za nepozornost

Preden zaradi mojega “zagovarjanja” tempomata zapelješ na bankino ali komu v prtljažnik, naj te opozorim, da vključenost tempomata ne sme biti razlog za tvojo nepozornost. Resda se človek (vsaj jaz) med vožnjo na ta način bolj sprosti in se namesti v kar se da udoben položaj, a oči so tiste, ki morajo biti ves čas na cesti, desna noga pa pripravljena na hitro reagiranje. Če tempomat deluje pravilno (sicer si nasankal), je za njegovo začasno izključitev (vozilo si nastavljeno hitrost zapomni) dovolj že rahel pritisk na zavoro ali sklopko oziroma pritisk na gumb na volanu ali kjerkoli se le-ta pri posameznem avtomobilu nahaja.

Žal je realnost takšna, da lahko poleg raznolikih vremenskih razmer, med vožnjo naletiš na vse mogoče paciente. O najpogostejših tipih voznikov, zaradi katerih bi raje imel helikopter, sem že pisal. Voznik v prometu pač ni nikoli preveč previden. Dokaz za to sem dobil pred nekaj leti, ko sem zgrda spoznal, da opazovanje prometnih znakov ni dovolj, temveč je treba posebno pozornost nameniti početju ostalih voznikov.

Gumba za resetiranje in izklop tempomata
Eden izmed načinov za izklop tempomata je gumb na volanu oziroma v njegovi bližini

Vprašanje zate

Kakšne izkušnje imaš z uporabo tempomata? Vabim te, da odgovor, mnenje in/ali izkušnje napišeš v komentar pod objavo, morda se razvije odlična debata!

Aja, mimogrede, ne pozabi všečkati moje Facebook strani, da boš na tekočem z novimi objavami!